La trobada ha permès exposar les principals novetats que presenta el nou curs, així com els diferents serveis educatius i de reforç que es prestaran.

Divendres 6 de setembre, l’Ajuntament de Masquefa va dur a terme la presentació oficial del curs 2019/2020 davant la comunitat escolar del municipi. L’acte va servir per donar la benvinguda als mestres i professors dels diferents centres educatius de Masquefa i de La Beguda i per exposar les principals novetats que presenta el nou curs, així com els diferents serveis educatius i de reforç que es prestaran.

La presentació va anar a càrrec de l’alcalde de Masquefa, Xavier Boquete, i també hi van intervenir la tècnica de Joventut de l’Ajuntament, Núria Pérez; i la tècnica d’Educació del consistori, Carme Alías. Durant la jornada es va fer la presentació del nou Servei Municipal d’Acompanyament a Infants, Joves i Famílies a càrrec de Javier Loyo, d’EDUVIC, entitat gestora del servei.

Enguany, el curs 2019/2020 es posa en marxa a Masquefa amb un total de cinc centres educatius: l’EBM La Baldufa, les escoles Vinyes Verdes, Font del Roure i El Turó, i l’Institut de Masquefa. Enguany, a més, pendents de les xifres definitives, la previsió és que s’augmenti sensiblement respecte el curs 2018/2019 el nombre de matrícules realitzades (1.642 matricules provisionals) als diferents centres.

Projectes i novetats pel curs 2019/2020

. Escola bressol La Baldufa

. El centre s’esforça per ser molt proper a les famílies, ofereix un espai de trobada a infants i famílies i brinda possibilitats de descoberta i aprenentatge als infants de 0 a 3 anys.

. Escola Vinyes Verdes

. Com a gran novetat, el centre estrena aquest curs una aula mixta de P1 i P2 per tal de garantir el servei de primer cicle d’educació infantil (1-3 anys) a les famílies que el necessiten i que viuen en l’àmbit territorial de la Mancomunitat de La Beguda Alta.  L’aula és de 10 places i arrencarà el curs amb 6 alumnes: 3 de P1 i 3 de P2.

. Escola El Turó

. El centre ha estat seleccionat pel Departament d’Educació per a formar part del projecte de  transformació global dels serveis de l’entorn de treball de Tecnologies de la Informació i Comunicació (TIC) per aquest curs 2019/2020. Aquest procés té com a objectiu principal millorar les competències digitals dels alumnes i professors, adequant els equipaments del centre als objectius marcats al seu Pla TAC. Aquesta transformació suposa una renovació i ampliació de l’equipament tecnològic.

. Mentrestant, també continua la implementació del mètode de l’aprenentatge d’anglès basat en la comunicació oral. Aquest mètode es va iniciar a partir de l’educació infantil  fa quatre cursos i actualment s’inicia en el Cicle Superior.

. Finalment, es continua potenciant l’aprenentatge de les competències basades en la lectura i l’escriptura i sobre aquest aspecte està prevista una formació del professorat.

. Escola Font del Roure

. Com a continuació del desplegament del Projecte Educatiu de Centre, que el curs passat va ser reconegut com a Projecte d’Innovació pel Departament d’Ensenyament, els tres grans reptes per aquest nou curs són: caminar cap a la personalització dels aprenentatges, assegurant que tot l’alumnat tingui les mateixes oportunitats d’aprenentatge en qualsevol context educatiu; apostar per espais que generin un model social més inclusiu, equitatiu i que potenciïn valors fonamentals per tal de viure i conviure en una societat plural diversa; i promocionar la permeabilitat del centre com a comunitat d’aprenentatge vinculada al territori, on la participació de les famílies i els ponts de confiança, diàleg i cooperació siguin un factor de creixement individual i col·lectiu…

. Institut de Masquefa

. El centre inicia el curs amb un total de 25 grups: 5 grups de 1r d’ESO, 6 grups de 2n d’ESO, 5 grups de 3r d’ESO, 5 grups de 4t d’ESO, 2 grups de 1r de batxillerat i 2 grups de 2n de batxillerat.

. Es dona continuïtat als següents programes: model competencial orientador, servei comunitari a entitats del municipi (alumnes de 4t d’ESO), intercanvi amb Alemanya (alumnes de 1r de batxillerat), exàmens d’anglès de Cambridge, i el projecte “Managers” de tutoria entre iguals (alumnes de 1r i 3r d’ESO).

Serveis educatius i de reforç desplegats per l’Ajuntament

Des de l’Ajuntament de Masquefa es continua, un curs més, liderant la Xarxa Municipal d’Infància i Adolescència conjuntament amb centres educatius i altres agents socials. La xarxa treballa de forma multidisciplinària i coordinada, per abordar situacions que afecten a infants i a adolescents del municipi.

El consistori, a més, desenvolupa programes i serveis adreçats a infants, adolescents i famílies que s’han posat en funcionament a partir del treball conjunt realitzat amb les escoles, l’Institut i altres professionals i agents implicats al municipi:

. Si tu no hi ets: prevenció de l’absentisme i de l’abandonament a l’ESO.

. Escolaritat compartida: connexions i tastet d’oficis: orientació i estímul a la continuïtat formativa.

. Espai d’estudi: suport a l’estudi i l’èxit escolar.

. Salut jove: prevenció i promoció de la salut.

. Casal de Joves: espai socioeducatiu i de lleure.

. Juliol actiu: activitats de lleure.

. Casal d’Estiu: activitats de lleure.

. Assessoria acadèmica – orientació a l’Institut – Fira Futur

. Cursos de preparació: prova d’accés a cicles.

. Espai d’informació sobre drogues i altres addiccions a l’Anoia: prevenció en el consum de drogues i altres addiccions.

. Créixer-Futur. Projecte Singulars: aprenentatge, formació i inserció per a joves.

. Espais Familiars: assessorament i suport en la criança a les famílies amb infants de 0 a 3 anys.

. Espai Socioeducatiu “La Fàbrica”: espai d’acció socioeducativa fora de l’horari lectiu.

. Servei d’Acompanyament a Infants, Joves i Famílies: assessorament i acompanyament educatiu a infants, adolescents i les seves famílies.