El Ple de l’Ajuntament de Masquefa va aprovar, per unanimitat, una moció conjunta de tots els grups municipals que reclama millores urgents a la congestionada i perillosa carretera B-224, on ja han mort dues persones en accident de trànsit els primers 45 dies de l’any. Malauradament, plou sobre mullat. El Consistori ve denunciant en reiterades ocasions, des de fa anys, la perillositat d’aquesta carretera, i reivindicant que s’hi posi solució d’una vegada per totes.
La moció subscrita per Convergència i Unió, Progrés Municipal (PSC-APM), Partit Popular, Força Masquefa, Esquerra i el regidor no adscrit David Minoves lamenta que l’elevat trànsit de la B-224 i el seu actual disseny “s’han traduït en nombrosos accidents”, i cita, a tall d’exemple, la vintena de sinistres que s’hi van produir el 2012 i els 35 del 2013, a més de les dues víctimes mortals que s’hi han registrat en el primer mes i mig d’aquest 2015.
Per això, el text reclama que la B-224, en el seu traçat entre Piera i Martorell, “sigui considerada un tram de concentració d’accidents a solucionar de manera prioritària”, i insta la Generalitat a fer el desdoblament de la carretera en el tram entre aquests dos municipis i a millorar les condicions de les interseccions de forma immediata. També demana a la Generalitat que realitzi immediatament les variants de la B-224 al seu pas per Piera i Vallbona d’Anoia.
En aquest sentit, la moció recorda que l’any 2006 ja es va redactar un projecte de desdoblament de la carretera en el seu traçat entre Martorell i La Beguda, que va ser sotmès a informació pública el 2008. Aquest projecte recollia la necessitat de desdoblar la carretera a causa de l’elevat trànsit que es registra en aquest tram (prop de 20.000 vehicles diaris) i preveia canvis en les interseccions per fer-les més segures. A més, l’any 2014 la Generalitat, després de continuades reclamacions dels municipis de la zona, va treure a informació pública les variants de Vallbona i de Piera per evitar el pas pel centre d’aquests dos municipis i millorar la connexió amb la C-15, l’Eix Diagonal.
En la moció, tots els grups municipals reivindiquen que, mentre no es portin a terme aquestes obres, la Generalitat faci “una auditoria de seguretat de la B-224 en la seva totalitat i apliqui mesures temporals per millorar-ne la seguretat, sobretot en les interseccions”. Finalment, sol·liciten que es constitueixi una taula de diàleg entre els Ajuntaments i el Govern català per consensuar i compartir els projectes i actuacions a dur a terme.
D’altra banda, en el text també es manifesta que una altra infraestructura fonamental per resoldre definitivament la problemàtica de la congestió i la conseqüent perillositat de la B-224 és el Quart Cinturó. L’Ajuntament de Masquefa ve reclamant insistentment al Ministeri de Foment l’execució del tram del Quart Cinturó que ha d’unir Masquefa i Abrera, on hi ha l’accés a l’A2 i l’AP7. Es tracta d’un tram de només 6,5 quilòmetres i que, amb una inversió de menys de 50 milions d’euros, permetria reduir de 20 minuts a només 5 l’accés fins a Abrera, que ara s’ha de fer per una B-224 ja col·lapsada.
Però, tot i que el projecte ja està enllestit, el Ministeri el manté congelat i ni tan sols ha sortit a exposició pública. A més, aquest tram ha estat oblidat, un cop més, pel Govern Central, en els Pressupostos Generals de l’Estat d’aquest 2015.
La moció reclama al Govern de l’Estat que “atengui d’una vegada per totes les reiterades peticions formulades des de l’Ajuntament de Masquefa i es comprometi a fer públic el calendari per a la realització del Quart Cinturo”, així com a “executar, de forma prioritària i amb la màxima celeritat, el tram que ha d’unir Masquefa i Abrera”.
Els grups municipals també recorden que tant la millora de la B-224 com l’execució del Quart Cinturó són bàsiques per al creixement econòmic de l’Anoia Sud.