L’Escola Vinyes Verdes culmina un projecte de curs amb una mostra participativa que repassa l’evolució de l’ensenyament al nucli.

La Beguda Alta commemora aquest mes de juny més de 100 anys d’història educativa amb una preciosa exposició que es va inaugurar el passat dimecres 3 de juny a l’Escola Vinyes Verdes. L’acte va posar el punt final a un projecte pedagògic que ha implicat tot l’alumnat durant el curs 2025/26. La mostra es podrà visitar els dies 10, 11, 12, 15, 16, 17 i 18 de juny en horari de 9 a 13 h i de 15 a 17 h, així com en una jornada especial el diumenge 14 de juny de 10 a 14 h.

Aquesta iniciativa va néixer de la voluntat de posar en valor la llarga trajectòria educativa del nucli, que ha mantingut escola de manera ininterrompuda durant més d’un segle. Per fer-ho possible, es va constituir un grup impulsor format per l’escola, exmestres, l’Ajuntament, la Societat Recreativa Unió Begudenca i l’AMPA, que han treballat intensament durant mesos per recopilar informació, documentació i records.

Durant el curs, els alumnes han investigat les diferents etapes de l’escola a La Beguda Alta, des dels seus inicis a Ca la Doloretes, passant per Ca l’Escala i Cal Toio, fins a la construcció de l’edifici Francesc Mata i Sanghés l’any 1982 i, finalment, l’actual Escola Vinyes Verdes, que des del 2008 dona cobertura educativa al municipi.

El resultat d’aquest treball s’ha materialitzat en una exposició dividida en diversos espais temàtics, amb una gran riquesa de continguts: línies del temps, fotografies d’antics alumnes, documentació històrica i legislativa, un llibre de records, materials escolars antics, jocs tradicionals i fins i tot un programa de ràdio elaborat pels mateixos alumnes.

Un dels moments més destacats de la jornada va ser la representació teatral a càrrec de l’alumnat de Cicle Mitjà, que va recrear les diferents èpoques de l’escola a La Beguda Alta, despertant gran interès i emoció entre el públic assistent.

El regidor de La Beguda, Roger Vázquez, remarca la importància de la iniciativa: “L’escola fa poble, i com a Ajuntament estem molt contents d’haver pogut col·laborar en aquest projecte. Cal destacar la feina del grup impulsor, que durant mesos ha recopilat informació per posar-la al servei dels infants i fer possible aquest treball pedagògic”. I afegeix que “és un orgull per al municipi poder mantenir viva l’escola després de més de 100 anys”.

Per la seva banda, la regidora d’Educació, Lenny Abreu, posa en valor la dimensió col·lectiva del projecte, assenyalant que “no és només una exposició o una recerca històrica, sinó un treball fet amb estima, dedicació i molta implicació”, i que permet “recuperar la memòria del poble i donar-li valor a través de l’educació”. També destaca que “és molt emocionant veure com els alumnes han pogut connectar amb el passat del seu poble i entendre d’on venim”, reforçant així la importància de transmetre les arrels a les futures generacions.

Des de l’organització també s’ha volgut agrair la implicació de totes les persones i entitats participants, especialment el grup impulsor, el claustre i el personal de l’escola, l’AMPA, la Societat Recreativa Unió Begudenca i l’Ajuntament de Masquefa. El consistori anima la ciutadania a visitar l’exposició i descobrir de prop aquesta història compartida, una proposta per emocionar-se, aprendre i reconnectar amb les arrels de La Beguda Alta.