Tots els veïns poden respondre l’enquesta telemàtica oberta a tota la població per a nodrir el projecte amb les seves opinions. Tota la informació sobre el projecte “Marca Masquefa” el podeu trobar a l’espai específic ubicat al web de l’Ajuntament.
Construir i mantenir una reputació distintiva, positiva i competitiva per Masquefa i enaltir l’orgull de residència i el sentiment de pertinença al nostre municipi. Amb aquest doble objectiu neix el projecte “Marca Masquefa identitat | reputació | atracció”; una nova iniciativa que l’Ajuntament està treballant al llarg dels darrers mesos i que aquest dimarts 22 de març s’ha presentat públicament a tots els veïns en un acte obert al Centre Tecnològic Comunitari.
A la trobada, que també s’ha pogut seguir en directe a través del canal de YouTube de Ràdio Masquefa, hi han intervingut l’alcalde de Masquefa, Xavier Boquete; el regidor de Promoció del Territori, Daniel Gutiérrez; Jordi de San Eugenio, catedràtic de Comunicació de la UVic-UCC; i Xavier Ginesta, professor titular del Departament de Comunicació de la UVic-UCC.
Xavier Boquete agraeix la implicació de totes les persones i entitats que estan formant part del projecte i explica que “volem que tothom reconegui a través d’aquesta marca un seguit de valors associats a Masquefa. I volem que aquesta marca, a part de generar un atractiu de portes en fora, sigui la que doni valor a les persones que viuen a Masquefa. Amb aquesta marca volem generar un sentiment d’orgull de pertànyer a Masquefa, potenciar l’arrelament i la identificació a casa nostra i reduir problemes com el vandalisme i l’incivisme”.
Daniel Gutiérrez convida a tota la població a seguir prenent part activament en les pròximes fases del projecte i afirma que “volem crear un relat de territori i alinear l’estratègia de posicionament amb les iniciatives de l’Ajuntament i de la societat civil. El resultat final, doncs, hauria de ser definir una estratègia que treballi la projecció i la reputació territorial a nivell intern, cercant l’orgull i el sentiment de pertinença; i extern, permetent atraure capital humà i econòmic i generar noves oportunitats i innovació a Masquefa”.
La població té un paper clau en la construcció de la “Marca Masquefa”
La participació ciutadana és un factor fonamental en el desenvolupament de la “Marca Masquefa”. I és que el veïnat hi té molt a dir. Després d’una primera etapa de diagnosi de la realitat territorial que es va dur a terme del setembre de 2021 a gener de 2022, durant aquest primer trimestre del 2022 s’ha obert una segona fase de participació ciutadana amb tres línies d’actuació:
- 7 grups de treball distribuïts per sector d’activitat (càrrecs polítics, tècnics, entitats socials i educatives, comerç i turisme, indústria, entitats esportives i culturals), a partir dels quals teixir i analitzar dinàmiques grupals i, d’aquesta manera, trenar un valor de marca, així com un ideari per a la definició d’un relat territorial.
- 11 entrevistes en profunditat a diferents persones de Masquefa que per la seva experiència, trajectòria i coneixement poden aportar dades valuoses en la construcció de la narrativa territorial.
- I una enquesta pública per identificar opinions del conjunt de la població que ja es pot respondre. L’enquesta és oberta a tota la població, sense limitació d’edat.
I una vegada finalitzada la participació ciutadana, a partir d’aquest mes de març i finals a finals d’aquest 2022, es durà a terme una tercera fase del projecte que serà la del buidatge del treball de camp per elaborar:
- Un relat de marca que pugui ser utilitzat per dissenyar la imatge gràfica que es requereix.
- Un document executiu de gestió de la marca que permeti tenir una eina, complementària als projectes del POUM i de l’Agenda Urbana, per planificar estratègicament el territori.
Què és “Marca Masquefa: identitat | reputació | atracció”?
L’objectiu de la creació de la “Marca Masquefa” no es limita a projectar i a comunicar una determinada imatge i reputació a l’exterior, sinó que el seu tret diferencial és que concreta un treball específic amb el públic intern (veïnat) en un intent d’enaltir l’orgull de residència i el sentiment de pertinença a un determinat espai.
Així, els objectius específics per la creació de la marca territorial de Masquefa són:
- Posicionar-nos: a partir de la definició d’una identitat que esdevé l’element de singularitat per excel·lència d’un territori.
- Generar un sentiment d’adscripció per part de les comunitats locals a la marca proposada.
- Treballar les percepcions positives del territori objecte de representació.
- Element de potenciació, facilitador i d’acompanyament dels processos de promoció econòmica i desenvolupament local del territori.
El projecte “Marca Masquefa” es desenvolupa amb els serveis tècnics de l’Àrea de Promoció Econòmica i Promoció Territorial de l’Ajuntament i amb la coordinació científica i tècnica del Grup de Recerca TRACTE de la Universitat de Vic–Universitat de la Catalunya Central. El projecte té el suport econòmic de l’Àrea de Desenvolupament Econòmic de Diputació de Barcelona.