L’objectiu d’aquesta sessió era compartir entre tots els assistents els reptes i plantejaments dels GIPAC i posar en comú les principals conclusions dels debats que s’han fet durant les sessions de treball que han anat tenint els tècnics de comerç dels municipis participants.

Dimarts 5 de juliol l’Espai Francesca Bonnemaison de Barcelona va acollir la jornada de cloenda dels GIPAC, els Grups d’interrelació per a la promoció de l’activitat comercial organitzats per la Gerència de Serveis de Comerç de la Diputació de Barcelona.

A l’acte hi van assistir en representació de l’Ajuntament de Masquefa el regidor de Promoció Econòmica, Álvaro Pérez; i la tècnica d’Empresa, Sílvia Mas. En aquest sentit, aquesta jornada estava adreçada als càrrecs electes, personal tècnic i als diferents actors dels municipis participants en els dos grups d’Interrelació per a la Promoció de l’Activitat Comercial, GIPAC.

L’objectiu d’aquesta sessió era compartir entre tots els assistents els reptes i plantejaments dels GIPAC (MiG i MiP) i posar en comú les principals conclusions dels debats que s’han fet durant les sessions de treball que han anat tenint els tècnics de comerç dels municipis participants -entre ells, Masquefa- en les sessions de treball que s’han desenvolupat entre finals del 2021 i el primer semestre del 2022.

Al mateix temps, la trobada també tenia com a propòsit posar als participants en el context del nou marc conceptual en el que s’han de prendre avui en dia moltes decisions municipals que afecten la planificació de l’urbanisme, la mobilitat i el desenvolupament sostenible dels municipis; i posar en comú algunes de les principals conclusions dels dos grups GIPAC promoguts per la Diputació de Barcelona.

En aquest sentit, la necessitat i voluntat de suport al teixit comercial per part dels ens locals ha quedat evidenciada arran de la crisi per la pandèmia de la Covid-19. Els treballs dels Grups d’Interrelació per a la Promoció de l’Activitat Comercial, GIPAC, han posat en evidència la necessitat de transversalitat i visió global per a l’èxit d’aquesta tasca de suport.

Els reptes de la digitalització, el canvi d’hàbits de consum i els objectius de desenvolupament sostenible han fet que el sector del comerç ja no pugui ser mirat unidimensionalment des d’un departament de promoció econòmica, sinó que hagi de ser posat al centre de les decisions municipals en matèries com urbanisme, mobilitat, sostenibilitat, i qualsevol iniciativa de creació de valor compartit per part dels ens locals, perquè aquestes decisions afecten l’activitat econòmica i alhora, el comerç en pot ser un agent protagonista.

Durant la jornada es van celebrar diferents xerrades: “L’urbanisme i el teixit comercial local: reptes pels ens locals”, a càrrec de Sergi  Vilamala, gerent dels Serveis de Comerç de la Diputació de Barcelona; “Una reflexió sobre els nous horitzons de la ciutat, el comerç i el consum”, a càrrec de Carles Carreras, professor emèrit de Geografia Humana de la Universitat de Barcelona; “El comerç i la planificació territorial i de mobilitat” , a càrrec de Miquel Morell, vicepresident de la Comissió Economia Territorial i Urbana del Col·legi d’Economistes. A més, també va tenir lloc una taula rodona sobre els principals reptes identificats pels participants als grups GIPAC”, amb la participació d’Álvaro Pérez, regidor de Promoció Econòmica, Estratègies per l’Ocupació i Comunicació de l’Ajuntament de Masquefa; Moisés Rodríguez, regidor de Projecció de la Ciutat, Promoció Cultural , Comercial i Recursos Humans de l’Ajuntament de Rubí; Maria Teresa Bulbena, tècnica d’Empresa, Comerç i Turisme de l’Ajuntament de Manlleu; Susana Duaso, gerent de l’Associació d’empresarial SOM Sant Sadurní; i Jordi Casas, economista i cogerent de Casas Sabaters.