Les escoles El Turó i la Font del Roure de Masquefa són dos dels centres educatius que participaran en el programa ‘Euronet 50/50 max’ en els tres anys vinents per aconseguir un estalvi energètic i sensibilitzar els alumnes, els mestres i tota la comunitat educativa que els nostres hàbits quotidians repercuteixen directament en el medi ambient, en el canvi climàtic i en l’esgotament dels recursos naturals del planeta.

Aquesta serà la segona edició d’aquest projecte liderat per la Diputació de Barcelona i cofinançat pel programa Energia Intel·ligent per Europa. Entre els anys 2009 i 2012 ja es va desenvolupar en uns altres tretze centres de les comarques de Barcelona. Ara s’ampliaran fins a un centenar les escoles que hi participaran i, a més, el programa s’implantarà per primera vegada en altres equipaments municipals.

A més de les escoles de Masquefa, a la comarca de l’Anoia hi participaran quatre centres educatius d’Igualada.

La filosofia del projecte ‘Euronet 50/50 màx’ és canviar els hàbits de consum per estalviar energia en els centres educatius. El programa s’està presentant en diferents ciutats i Manresa va acollir la setmana passada la jornada de treball per explicar als docents de la Catalunya Central la metodologia d’aquesta iniciativa, que demana la implicació tant dels gestors dels equipaments municipals, els ajuntaments, com dels seus usuaris, amb un paper especial per als alumnes.

El projecte s’aplicarà a 500 centres educatius d’arreu d’Europa i a una cinquantena d’altres edificis municipals. La Diputació de Barcelona s’ha posat al capdavant del programa amb un centenar de centres que hi participen i una desena d’altres equipaments municipals.

En la presentació, la diputada adjunta de Medi Ambient de la Diputació de Barcelona, Mercè Rius, va explicar que en el projecte precedent, l”Euronet 50/50′, els centres que hi van participar van aconseguir estalviar “un 10% d’energia, que va significar uns 2.100 euros anuals per escola”. Amb el nou projecte, la Diputació de Barcelona espera repetir aquests resultats i traslladar-los als altres equipaments municipals.

De la reducció de la despesa, se’n beneficia tant l’ajuntament com el centre educatiu, al qual es retorna -amb material escolar, per exemple- la meitat de l’import que s’ha estalviat en energia.

Les escoles són la peça clau en el desenvolupament d’aquest projecte. El compromís del professorat i el seu esforç en la posada en marxa d’un projecte d’aquestes característiques, posa de manifest la seva implicació activa en la formació de persones compromeses amb el medi ambient.