Entre les actuacions anunciades per la Generalitat de Catalunya hi ha la primera fase, d’un total de tres, del desdoblament de la B-224 de Martorell a Masquefa; la fase 3 del desdoblament de la B-224 entre Sant Esteve Sesrovires i Masquefa; la construcció d’una rotonda a La Beguda Alta; i el condicionament de la BV-2241 entre Sant Sadurní d’Anoia i Masquefa.
El secretari general del Departament de la Vicepresidència i de Polítiques Digitals i Territori de la Generalitat de Catalunya, Ricard Font, va anunciar aquest dijous 7 d’octubre al municipi de Piera, que les obres de desdoblament de la B-224 entre Martorell i Sant Esteve Sesrovires i de construcció de la variant de Piera es liciten aquesta tardor i començaran l’any vinent. Aquestes actuacions permetran treure del nucli urbà de Piera i del sector del Pou del Merli de Martorell uns 36.500 vehicles diaris i s’emmarquen en el programa que el Departament està desplegant per a millorar la capacitat i la funcionalitat d’un dels principals eixos de comunicació entre l’Anoia i el Baix Llobregat, amb una inversió prevista de més de 80 milions d’euros fins al 2025.
El Govern de la Generalitat va exposar el desenvolupament d’aquestes actuacions als alcaldes i alcaldesses de Masquefa, Xavier Boquete, Piera, Josep Llopart, Martorell, Xavier Fonollosa, Sant Esteve Sesrovires, Enric Carbonell, Vallbona d’Anoia, Meritxell Baqué, i els Hostalets de Pierola, Gerard Parcerisas.
La B-224, que pertany a la xarxa bàsica de carreteres de la Generalitat, discorre entre Vallbona d’Anoia –on connecta amb l’Eix Diagonal (C-15)– i Martorell –on enllaça amb l’A-2 i l’AP-7, tot unint altres municipis com Piera, Masquefa, Sant Llorenç d’Hortons i Sant Esteve Sesrovires. En funció del tram, registra trànsits entre els 7.000, els 13.000 i els 29.000 vehicles diaris.
El Departament està treballant en els últims anys en la millora integral d’aquesta carretera, amb actuacions que es poden dividir en tres trams, en funció de seves característiques de traçat, funcionalitat i trànsit: Vallbona d’Anoia – Masquefa; Masquefa – Sant Esteve Sesrovires i Sant Esteve Sesrovires – Martorell. Aquest programa de millora inclou una desena d’actuacions, valorades en 60 milions d’euros.
En el marc d’aquest pla, entre 2018 i 2020, la Generalitat ha portat a terme cinc actuacions enfocades sobretot en la millora de diversos elements de seguretat viària; per exemple, s’ha millorat el ferm en un tram entre Capellades i Piera, la implantació d’un separador de fluxos per a reforçar la separació de sentits de la circulació i la instal·lació de noves barreres de seguretat al terme de Masquefa o la formació d’un carril central de gir a Sant Esteve Sesrovires.
Paral·lelament, s’ha treballat en la redacció dels estudis i projectes d’actuacions de més envergadura, per a la millora de la capacitat i la funcionalitat de la infraestructura.
Com a resultat d’aquest treball, aquesta tardor es licitaran les obres de desdoblament de la B-224 entre Sant Esteve Sesrovires i Martorell, per augmentar la capacitat de la carretera i millorar la mobilitat en aquest àmbit de la construcció de la variant de Piera, que permetrà alliberar de trànsit de pas l’interior del nucli urbà.
Desdoblament entre Sant Esteve Sesrovires i Martorell
El projecte correspon al desdoblament de la B-224 en un tram de dos quilòmetres de longitud, entre la rotonda del polígon Anoia, a Sant Esteve Sesrovires, i l’enllaç amb l’A-2 i l’AP-7, amb una connexió a la trama urbana de Martorell a través del carrer del Puig del Ravell. Les obres es licitaran abans de final d’any, amb una inversió prevista de 26,7 milions d’euros.
En un primer tram de 500 metres, el desdoblament previst es recolza en la calçada actual de la B-224 i, a continuació, el traçat se’n separa en sentit nord. D’aquesta manera, es crea una nova connexió a Martorell, alhora que la B-224 actual passa a tenir una funcionalitat més local. Així, aquesta actuació evitarà el trànsit de pas que actualment travessa la urbanització del Pou del Merli i facilitarà la relació d’aquest sector amb el nucli urbà. Es calcula que 30.000 vehicles diaris deixaran de travessar el Pou del Merli, la pràctica totalitat dels vehicles que actualment hi circulen.
Aquesta és la primera fase del desdoblament de la B-224 de Martorell a Masquefa.
La via projectada consta de dos carrils per sentit de la circulació. Per a facilitar les connexions amb la vialitat de l’entorn, el projecte preveu una rotonda elevada sobre el vial que connecta l’A-2 i l’AP-7 de grans dimensions i una segona rotonda per a connectar amb els carrers del Puig del Ravell i dels Barons de Castellvell, així com diversos ramals d’enllaç.
Així mateix, el Departament està treballant en els projectes següents:
- Condicionament de la BV-2241entre Sant Sadurní d’Anoia i Masquefa: En aquesta via que connecta amb la B-224, el Departament preveu dur a terme una obra per a millorar-ne la funcionalitat i seguretat, atès que actualment presenta un traçat amb revolts pronunciats i accessos a diverses urbanitzacions. Aquesta via de connexió, a més, és molt utilitzada pels vehicles pesants que accedeixen a les indústries de la zona. El pressupost previst és de 3 milions d’euros.
- Fases 2 i 3 del desdoblament de la B-224: Territori té en redacció el desdoblament de la B-224 a Sant Esteve Sesrovires (fase 2) i entre Sant Esteve Sesrovires i Masquefa (fase 3). Ambdues actuacions sumen una inversió estimada en 35 milions d’euros.
- Nova rotonda per a millorar l’accés a la Beguda Alta: està impulsada la redacció del projecte per a la construcció d’una rotonda a l’actual intersecció entre les carreteres B-224 i B-224z, d’accés a la Beguda Alta. El pressupost és de 600.000 euros.
- Variant de Vallbona d’Anoia:està en redacció del projecte constructiu de la variant entre l’inici de la B-224, a l’enllaç amb la C-15 (eix Diagonal) i el quilòmetre 6,8 de la B-224, de manera que el nucli urbà de Vallbona d’Anoia s’alliberarà del trànsit de pas de la travessera. Aquest projecte tindrà continuïtat amb el de la variant de Piera. Aquesta actuació comporta una inversió estimada en 15 milions d’euros.
Variant de Piera
El Departament iniciarà la licitació, en els pròxims dies, de les obres per a construir una nova carretera de cinc quilòmetres de longitud que configurarà la variant de Piera per evitar el trànsit de pas dels vehicles per l’interior del nucli urbà. En aquest sentit, es preveu que la nova variant absorbirà, 6.500 vehicles diaris dels 7.300 que actualment travessen Piera.
La inversió prevista és de 8,2 milions d’euros. Amb la construcció de la variant de Piera, s’alliberarà del trànsit de pas pel interior del nucli urbà de Piera dels vehicles que des del costat Igualada, Vilafranca del Penedès i Vallbona d’Anoia es dirigeixen al costat Masquefa, Esparreguera i Martorell i als polígons industrials que hi ha a aquesta zona –i a l’inrevés.
El traçat de la futura variant s’inicia a l’actual carretera B-224, a l’entrada pel costat oest del nucli de Piera, i vorejant pel nord la població, anirà a buscar l’actual rotonda de la carretera B-231, tot aprofitant-la fins a tornar a connectar amb l’actual B-224 pel costat est de Piera. Es preveuen tres connexions amb Piera, al costat nord, al costat est que connectarà també amb la carretera B-231 cap a Esparraguera i al costat sud.