L’alcalde de Masquefa i President del Consell Comarcal de l’Anoia, Xavier Boquete, va assistir dimarts al programa “Els matins” de TV3 convidat per a participar en un debat sobre la problemàtica del transport escolar no obligatori. En la seva intervenció, va tornar a reclamar que el Govern català financi íntegrament aquest servei (el del transport d’aquells alumnes que estudien en centres docents del seu municipi però que viuen en urbanitzacions i nuclis allunyats).

Boquete va recordar que el transport escolar no obligatori “és una competència de la Generalitat, que aquesta ha delegat als Consells Comarcals sense dotar-los dels recursos suficients”. En aquest sentit, va lamentar que, des de l’any 2003, el Govern català hagi “congelat les aportacions econòmiques a aquest servei”.

Aquesta congelació comporta, per exemple, que cinc ajuntaments anoiencs, entre aquests el de Masquefa, es vegin obligats a pagar aquest curs un total de 234.000 euros perquè el cost del servei no acabi repercutint en les famílies. Masquefa haurà de pagar 140.000 euros si Educació no canvia d’actitud.

L’alcalde de Masquefa va recordar que “fins l’any 2003 cap Ajuntament no va haver de pagar res”, i va comparar la situació actual amb un hipotètic “traspàs dels servei de Rodalies sense acompanyar-los dels recursos necessaris”.

L’alcalde de Masquefa va participar en el debat a la televisió catalana conjuntament amb l’alcalde de Dosrius i President del Consell Comarcal del Maresme, Josep Jo, una altra de les comarques afectades per aquesta problemàtica.

Manca de voluntat política

Xavier Boquete va lamentar “la manca de voluntat política” del Departament d’Educació per a solucionar aquest problemàtica. En aquest sentit, va afirmar que “el marc legal actual, que data de l’any 96, ja preveu, en la seva disposició addicional primera, pagar el transport escolar no obligatori sempre i quan hi hagi consignació pressupostària”.

També va afirmar que, amb aquesta actitud, el Govern català “castiga aquells municipis que han comès l’únic pecat de créixer”. El nombre d’alumnes que usen el transport escolar no obligatori a l’Anoia ha crescut en un 42% els darrers quatre anys, i ha passat de 908 a 1.286. En el cas de Masquefa usen aquest servei 365 estudiants.

L’alcalde va recordar que, en molts casos, aquests alumnes “ni tan sols podrien fer a peu el trajecte fins a l’escola, ja que haurien de passar per marges de carreteres o per terrenys sense enllumenat”. En opinió de Boquete, “no pot ser que es prenguin decisions des d’un despatx de Barcelona, i sense conèixer quina és la realitat dels municipis petits, de la Catalunya rural”.

A més, va subratllar la contradicció entre l’actitud del Departament d’Educació de la Generalitat i el de Política Territorial i Obres Públiques, el qual està redactant una llei d’ajudes a les urbanitzacions “que reconeix les seves especifitats”.

Tot i denunciar “la manca de sensibilitat” del Departament d’Educació, que va declinar la invitació de la televisió catalana a participar en el debat, Boquete va insistir en la voluntat de “continuar negociant i treballant per trobar una solució a la problemàtica”.